Monday, May 18, 2015

Kucing Hitam Langkah Mayat


Assalammualaikum w.b.t

Apa khabar semua?.Xlama lagi aku balik kampung bergawai jadi aku kena rajinkan mengupdate blog buat masa ni.Entri harini pendek je, berkaitan pantang larang nenek moyang,yang sesetengah nya masih dipercayai di bawak sampai zaman ni.Dah lama dah,saja nak share jugak.

Kucing hitam langkah mayat,mayat hidup balik-

amboiii Salem!
Ni masa ayah aku meninggal bulan 3 lepas la,ada beberapa makcik2 suruh aku gi kurung kucing2 aku,buang kucing aku,tujuannya takut kucing hitam aku langkah jenazah ayah aku nanti ayah aku hidup balik..whut the..aku abaikan je.Family ayh aku pun xsuruh buat benda2 gitu..ngaruts katanya.Tapi xdalah bertekak ,aku diamkan je.

Pernah dengar dulu2 dalam cerita melayu tentang pantang larang tu,dulu ms aku kecik2 percayalah jugak,seram.Aku imagine orang mati tu bangun jd zombie dulu2.haha.

otakkkkkk....otakkk....
Apa pandangan korang tentang pantang larang org lama2 ni.
Jumpa lagi next entry.Take care!








3 comments:

  1. org zaman dolok byk kepercayaan yg bukan2. mun kita x cayak dianoknya kita sidak lebih dolok mkn garam.

    ada benda tok keluar dlm news ria, x boleh terlalu taksub dgn kepercayaan nak lamak2. contoh mcm kes kucing itam tok. tedah pusak ya tek, x tauk apa2 disuroh kenak kurung. takut terpesong akidah blh ngembak jadi syirik.

    tedah..ingat mek dgn anak pusak mek kaler itam. bok jak mati 3 ari ya tek, kenak lantak org. sian nangganya.

    al fatihah buat arwah bapak ktk. moga ditempatkan bersama org beriman.

    ReplyDelete
  2. orang zaman dulu mmg percaya dengan perkara2 ni.. tapi tu lah kita yg dah ada sikit pengetahuan ni tak perlu lah ikut klu benda tu tak betul kan sis ? :)

    ReplyDelete
  3. Sama. Time datuk kamek tinggal, gago orang nangkap pusak engkah dibah tudong sarang. Time ya kamek sik tauk kenak. Just mampu madah what the jak. Hahah.

    ReplyDelete