Friday, May 29, 2015

Balik Gawai!



Selamat Hari Gawai,
Gayu Guru Gerai Nyamai,
(Panjang umur,sihat sejahtera)


Tiap tahun balik gawai aku akan update blog pasal sambutan Gawai.hehe.Aku amek cuti seminggu balik bergawai,flight aku ke Kuching esok petang.Tahun ni aku bawak seorang kawan daripada Melaka  balik kampung,biar dia jalan2 sana sambil merasa sambutan Gawai.Seperti biasa jugak xketinggalan kedengaran bisikan2,seruan2 suara halus yang meminta ole2 berupa ikan masin terubuk,kek lapis Sarawak haha..

Oh ya pada sesiapa yang belum tahu.Pesta Gawai Dayak ni disambut oleh Dayak Sarawak dan jugak Dayak Kalimantan,Indonesia setiap 31May-1June tiap tahun.Gawai ni ada banyak jenis jugak ada Gawai Antu,Gawai Batu,Gawai Burung,Gawai Batu dan beberapa lagilah.Setiap Gawai ada tujuan khas dia tersendiri.

Bangsa Dayak di Sarawak yang menyambut perayaan ni antaranya Iban,Bidayuh dan Orang Ulu(seperti kenyah ,kayan)

Iban-Bidayuh-Orang Ulu
Nanti balik dari kampung,aku update lagi cerita sambutan Gawai :D
Okay,selamat bercuti u olls dan Selamat Menyambut Hari Gawai kepada yang menyambut.Oooha!!

Take care!

3 comments:

  1. yeah. kamek pun dolok
    salu jak dipesan ikan terubok
    ngan kek lapis ok.

    i never brought it even once.

    muahaha!

    ReplyDelete
  2. happy gawai day dear :)

    ReplyDelete
  3. selamat gawai.. selamat bercuti.. :)

    ReplyDelete