Thursday, July 26, 2012

oh my bidayuh!..

based on the tv short story oh my english yg funny tuh,aku pn mendapat idea untk tajuk entry ni...
 here we goes~
aku dilahirkan dan dibesarkan di Serian ,Sarawak.Sbuah daerah d sarawak yg amat terkenal dgn keenakan buah durian nya smpai tugu pun nak dughian gak.Majoriti pnduduk Serian adalah kaum bidayuh,diikuti Iban,Melayu n Cina.So basically Bidayuh is the main languange yg kerap digunakan..then when im 7years old aku berpindah ke Melaka mngikut ayh aku..aku dah kasau lidah sbb org melake spa xknl cara ckp dia..haha..KASAU..tp hati baik maaa...Iban is not my problem cos nnek aku yg mnjaga dr kecik ckp ibn ngn aku,mak aku pn ckp ibn ngn aku kt rumah...aku susah nak mkn bahasa bidayuh..its not that complicated but my tounge ni dah kasaq kot...bila aku balit kg aku di kg.pichin iaitu sebuah kg yg agak pemes jgk di serian tu..mrupakan sbuah kg bidayuh 100% bhasa bidayuh are allowed...everywhere aku jln2 kt kg tu ,org kg yg amt mesra rakyat menegur aku ..aku buat muka mr.bean smbil senyum :)....xtau nk bls ape...hahaha..aku penah bntai jugak brcakap balik ngn org kg,hampeh kazen2 aku ktawakan...aku phm apa dorg ckp skit2,but to reply im failed...besides bhasa bidayuh yg tu,im still learning to talkk in Bhasa Melayu sarawak yg bg aku sgt unik...ada antara ayt yg digunakan sama dgn bhsa melayu smanjung tp berbeza mksdnya..contoh adalah seperti berikut :)


1)tangga = tengok
2)lawa(cantik)= sombong
3)kacak(hensem bg laki)= cantik/sesuai/padan
4)kepak(wings) =penat/letih
  dan sbgainye...


papepun im proud to be a sarawakian !!!!!!!!!!!

 
 ni adelah tugu kebangaan pnduduk seriann!!!!!

No comments:

Post a Comment